‘Is een voorwoord nodig?’

Schrijf een voorwoord

Dat vroeg een klant aan mij. Ja, dat vind ik nodig. Het mag ook inleiding heten, maar iets van een introductie heeft je ondernemersboek nodig. Maar ook voor andere soorten boeken geldt het. Zo koos ik laatst een boek in de bibliotheek op zijn voorwoord.

Eigenlijk had het boek alle schijn tegen zich, voor mij dan. Het was een boek in de reeks LINDA.boeken. Nu vind ik LINDA een mooi gemaakt blad, maar het is niet helemaal ‘mijn ding’. En het had de titel ‘Koop nooit een rode jas’.

Ik keek al bijna verder.

Toen viel mijn oog op de ondertitel ‘Het beste van Nora Ephron’. Ik wist niet meer precies wie ze was, maar ergens in mijn achterhoofd rinkelde een belletje. Mijn interesse was weer gewekt, al verloor ik die weer bijna doordat ik ook las: ‘samengesteld & ingeleid door Sylvia Witteman’. Sylvia Witteman vind ik soms wel, soms niet leuk. Ik besloot Sylvia het voordeel van de twijfel te gunnen, want het ging hier tenslotte om Nora en niet om haar.

Ik bekeek de achterflap. Aha, Nora schreef de scenario’s van films als ‘When Harry met Sally’ en ‘Sleepless in Seattle’. Daar kende ik haar van, maar kennelijk had ze nog veel meer geschreven. Nu was mijn nieuwsgierigheid helemaal gewekt en ik sloeg het boek open. Ik bladerde er doorheen, maar de titels van de stukken zeiden mij nog niet veel. Toen las ik het voorwoord van Sylvia. Ik was verkocht. Sylvia wist me te overtuigen van het veelzijdige schrijftalent van Nora.

Mijn punt: als dat voorwoord er niet in had gestaan, weet ik niet of ik overtuigd was geraakt om het boek te gaan lezen. Dat voorwoord trok me over de streep. Daarom mijn advies: schrijf altijd een voorwoord.

 

Meer Boek voor je bedrijf? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. En ontvang gelijk ‘Boekbloopers’, met de vijf grootste valkuilen bij het schrijven van een ondernemersboek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *