7 tips voor het schrijven van een goede nieuwsbrief

Een goede nieuwsbrief is goud waard. Nog altijd is het een zeer krachtige tool om direct je doelgroep te bereiken, daarom deel ik graag 7 tips met je!

1. Zorg dat je iets nieuws te melden hebt: een nieuw product of speciale (kortings)actie. Heb je geen nieuwe producten, dan kun je bijvoorbeeld de nieuwe kleur van het jaar koppelen aan producten uit jouw assortiment. Gebruik een contentkalender om in te spelen op feestdagen en speciale evenementen.

2. Stuur niet te veel, maar ook niet te weinig nieuwsbrieven. Elke dag is een beetje te veel van het goede, eens per kwartaal is weer te weinig. Een keer per week, per twee weken of per maand is een goede richtlijn, afhankelijk ook van hoe vaak je iets nieuws te melden hebt. Je merkt het snel genoeg als het te veel is aan het aantal afmelders.

3. Zorg voor foutloos Nederlands. Het staat gewoon onprofessioneel als er schrijffouten in je tekst staan.

4. Aansluitend op de vorige tip: ben je niet zo’n schrijver, gebruik dan mooi beeld dat al veel zegt. Een goed wervend bijschrift is dan al voldoende.

5. Geef iets weg. In de nieuwsbrieven voor boekvoorjebedrijf.nl geef ik elke keer een schrijftip, en als je je abonneert, ontvang je het gratis ebook ‘Boekbloopers’. Denk aan tips, recepten of een speciale kortingscode alleen voor nieuwsbrieflezers.

6. Het kan heel effectief zijn om slechts een deel van je abonnees een nieuwsbrief te sturen. Om even tabloit.nl weer als voorbeeld te nemen: als er veel is geklikt op een specifiek product, zou ik degenen die hebben geklikt een extra nieuwsbrief kunnen sturen met een exclusieve kortingsaanbieding voor het product. Nieuwsbriefdiensten als Mailchimp bieden daar opties voor.

7. Tot slot: ga gewoon aan de slag! Het hoeft echt niet gelijk perfect te zijn. Check na elke nieuwsbrief de statistieken (iedere nieuwsbriefdienst biedt die) en analyseer wat werkt en wat niet. Gebruik die kennis om je volgende nieuwsbrief nog effectiever te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *