Dé manier om ervoor te zorgen dat je boek wordt gelezen

Onderwerp kiezen voor je boek

‘Dan ben ik de zoveelste ondernemer die een boek uitbrengt,’ verzuchtte laatst iemand. Hij belde mij, voor advies. Deze verzuchting hoor ik vaker, van schrijvers-in-spe. Het ís natuurlijk ook zo, er komen heel veel boeken uit, zeker nu het makkelijker is geworden om het helemaal zelf te doen.
Niet-schrijvers zuchten niet alleen, maar zijn soms zelfs ronduit geïrriteerd. Zoals mijn gastheer in een airbnb. ‘Hoe is de kwaliteit van al die boeken dan?’ vroeg hij. We dronken een welkomstkoffie. Hij probeerde vriendelijk te blijven, zijn rol als gastheer vergat hij niet, maar ik zag die trek rond zijn mond, een halve seconde of zo. Ik knikte wat, verder hield ik mijn mond. Ik vergat mijn rol als gast ook niet.

Zo ga je opvallen

Al schuurde die irritatie tussen mij en mijn gastheer, hij had een punt. Juist met al dat aanbod is kwaliteit nog veel belangrijker geworden. En dan denk ik met name aan de kwaliteit van het onderwerp, dat het goed geschreven moet zijn, vind ik vanzelfsprekend. Volgens schrijver Jonathan Safran Foer is schrijven het probleem niet, ‘het probleem is iets te vinden dat de moeite waard is om over te schrijven’. Hij heeft het dan over romans, maar zijn uitspraak geldt net zo goed als je een boek over je vak schrijft. Als je een onderwerp kiest dat echt de moeite waard is voor je lezers, dan pas kun je opvallen tussen al die andere boeken.

Je lezers écht helpen

Durf dus een ‘groots’ onderwerp te kiezen binnen je vakgebied en steek daarmee je kop boven dat grote boekenveld uit. Ik bedoel dan niet het veld met álle boeken, maar de boeken binnen je vakgebied. En dat is heel haalbaar. Vraag je af: wat doet er écht toe? (Misschien denk je gelijk al aan iets. Noteer het nú.)

Vergeet dat ego

Maar let op: het gaat er niet om wat jíj voor iets fantastisch kunt. Dat is wel van belang, maar bij het kiezen van een groots onderwerp komt dat even op de tweede plaats. Het gaat om wat je lezers belangrijk vinden. Heb je niet gelijk een goed idee voor een onderwerp, stel jezelf dan eens de vraag (en neem er de tijd voor): wat doe ik waar mijn lezers heel veel aan zullen hebben? Welk probleem kan ik heel goed voor ze oplossen? (En bij dat laatste is natuurlijk jouw talent wél heel waardevol.)

Even bellen

Maar wat als je – ook na lang nadenken – niets kan bedenken? Of als je enorm twijfelt over wat je hebt bedacht? Een ‘groots’ onderwerp vinden is niet altijd makkelijk. Dan kun je ook mij eens bellen, ik denk graag met je mee. (En zo’n meedenksessie tijdens een Boekgesprek is trouwens helemaal gratis.)