Hoe je van ondernemen een roman kunt maken

Boek schrijven als ondernemer 1

‘Wat lees je dan zoal?’ vroeg iemand mij laatst.

Na jaren bijna alleen teksten en boeken te hebben gecorrigeerd (en dus gelezen) voor mijn werk, lees ik eindelijk ook weer stapels boeken voor mezelf. En ik hoef niet op de d’s en t’s te letten. Heerlijk.

‘Nou,’ antwoordde ik, ‘op dit moment ‘Getting things done’ van David Allen.’
Verbaasde blik. ‘Geen roman?’

Nee, ik lees nu even helemaal geen romans. Al ben ik altijd gek op romans geweest (vandaar die verbaasde blik). Ik heb me zelfs gespecialiseerd in moderne letterkunde tijdens mijn studie Nederlands. Maar de laatste maanden lees ik vooral non-fictie.

Verrast door een boek

De afgelopen tijd heb ik behalve ‘Getting things done’, ook boeken gelezen als ‘Verleiden op internet’ en ‘Opgeruimd!’. Leuke, interessante boeken. Maar geen ‘page turners’, ik blijf niet tot diep in de nacht doorlezen omdat ik móet weten hoe het afloopt.

En toen werd ik verrast. Ik las ‘Een zaak van fans’ van Ellen de Lange-Ros. Een boek over goed ondernemen. En van dit boek wilde ik wél weten hoe het afliep. Het was namelijk een roman. Goed, bij mijn studie Nederlands was het vast niet geaccepteerd als roman, dus strict genomen is het dat niet. Het is een boek met een goede verhaallijn.

Herkenbare personages

Ellen laat je kennismaken met Joris, Anna en Orlando. Het zijn vrienden van elkaar. Ze belanden samen bij een concert van David. En deze David blijkt waardevolle lessen voor ze te hebben. Je ziet hoe ze de lessen gaan toepassen in hun bedrijf, en bent uiteraard benieuwd of het ze gaat lukken om succesvoller te zijn. Doorlezen wil je. Je leeft mee met de personages, en wil ook dat ze slagen.

Zelf gaan toepassen

Maar het blijft niet bij het verhaal. De lessen die de personages leren, daar kun je als lezer ook van leren. Ieder hoofdstuk is een les en eindigt met een deel dat ‘Zelf aan de slag’ heet. Met een samenvatting en opdrachten, zodat je dus met je nieuw verworven kennis zelf aan de slag kunt in je bedrijf.

De kracht van het verhaal

Ik vind het ijzersterk: verwerk je informatie in een goede verhaallijn. Je wilt niet alleen doorlezen omdat je wilt weten hoe het verdergaat met de personages, je onthoudt het ook beter. Uit onderzoek blijkt dat we beelden beter onthouden dan woorden. Dus als je ‘beeldend’ oftewel ‘verhalend’ schrijft, dan bewijs je je lezers een grote dienst.

De gevaren van het verhaal

Er is wel een gevaar. Je gaat zo op in het verhaal, dat de lessen een beetje naar de achtergrond verdwijnen. Heel goed dat Ellen aan het eind van ieder hoofdstuk je weer even bij de les houdt met het ‘Zelf aan de slag’-deel. En ook in de epiloog doet ze dat. Ze laat haar personages even helemaal links liggen en richt zich op jou, de lezer: ‘Het is veel interessanter om je af te vragen wat er van jou moet worden.’

Ga zelf vertellen

Wat Ellen doet, is vrij uniek en werkt krachtig. Wat je van haar kunt leren voor je eigen boek? Vertel een goed verhaal. Je hoeft het uiteraard niet precies zoals zij te doen, liever niet zelfs. Het moet jouw boek worden; je moet je boodschap op een manier brengen die bij jou past. Maar maak gebruik van de romantechniek, weef een of meerdere verhaallijnen door je boek. Dat kan ook een klantverhaal zijn, of een persoonlijk verhaal. Gebruik dat om je boodschap krachtiger over te brengen.

 

p.s. Inmiddels is Ellen mijn businesscoach, en dat begon allemaal met dit boek. Het sprak me zo aan dat ik haar ben gaan volgen, om uiteindelijk bij haar ‘in de les’ te eindigen. Zo goed kan een boek voor je bedrijf werken. Meer weten over Ellen: www.faxion.nl

 

Deze review maakt onderdeel uit van de serie ‘Wat kun je leren van…’. Eerder verscheen in deze serie: ‘Hoe je in een boek je persoonlijke verhaal effectief gebruikt’.