Wat een opruimgoeroe je over boeken schrijven kan leren

over een boek schrijven als ondernemer

‘Ik kondo’de de boeken, ik kondo’de mijn kleren en ik kondo’de de kinderkleren.’
‘Maar toen hield het een beetje op.’

Columniste Aaf Brandt Corstius aan het woord in VT Wonen. Ze heeft het over de Japanse opruimgoeroe Marie Kondo en haar boek ‘Opgeruimd!’. De hele wereld lijkt aan het kondo’en. Ik ook. Ik heb iets met opruimen. Vooral dat het niet goed lukt.

Dit keer kwam ik wel verder. In ieder geval deed ik het beter dan Aaf. Maar bij de sentimentele spullen ben ik grandioos blijven steken.

Lezen maar niet doen

Ik denk dat Aaf en ik niet de enige lezers zijn van Kondo die op een bepaald moment zijn blijven steken in haar methode. Niet dat ze me niet heeft geholpen; ik heb meer weggedaan dan ooit in mijn leven. Maar als ik het echt goed wil doen, dan zou ik haar moeten inhuren. Lezen is iets heel anders dan doen.

Kennis goedkoop weggeven

Marie Kondo inhuren, is heel wat prijziger dan haar boek. Er zijn dan ook ondernemers die liever geen boek schrijven. ‘Dan geef je te veel weg en worden mensen geen klant meer.’ Het is dan of je jouw waardevolle kennis te goedkoop verkoopt.

Je trekt juist klanten

Het werkt echter omgekeerd. Met je boek trek je juist meer klanten (Kondo heeft tegenwoordig een heel lange wachtlijst). De lezer leert je dankzij je boek kennen als expert. Als ze de informatie in je boek interessant vinden, willen ze die alleen maar zo goed mogelijk toepassen. Met alleen een boek lukt dat vaak niet goed. Kijk naar Aaf en mij…

Een boek verkoopt jou

Een boek laat jouw bedrijf harder groeien. Als je boek er eenmaal is, biedt het enorm veel kansen die je zonder boek niet hebt:

Je bereikt veel meer potentiële klanten. Marie Kondo heeft inmiddels de hele opruimwereld aan haar voeten.

Je boek is een bijna eindeloze bron van ideëen voor je blog. Kondo zou wekenlang blogs kunnen volschrijven met de praktijkvoorbeelden en tips uit haar boek (en dan gelijk haar boek kunnen aanprijzen).

Je kunt workshops of trainingen gaan geven n.a.v. je boek. Als Kondo een workshop zou komen geven in Nederland, zou ik vooraan in de rij staan voor een plaatsje.

Je hebt een geweldige weggever om je nieuwsbrieflijst te laten groeien. Kondo zou een hoofdstuk kunnen weggeven uit haar boek. Het is dat ik het boek al heb…

Hoe meer lezers, hoe meer klanten

Je hoeft dus niet bang te zijn dat de klanten wegblijven als je een goed boek schrijft met veel waardevolle informatie. Hoe beter je boek, hoe meer lezers je krijgt én hoe meer klanten. Want lezen is nu eenmaal iets heel anders dan doen.

Ook meer klanten trekken?

Wil je graag weten hoe je meer klanten kunt trekken met jouw boek? Meld je dan aan voor een gratis Boekgesprek. Je krijgt gegarandeerd een succestip voor jouw boek.

 

IK WIL GRAAG EEN VRIJBLIJVEND BOEKGESPREK