Een goede boektitel kost je je nachtrust, en dat is niet erg

Goede boektitels zijn belangrijk

Het was een heel frustrerende tijd. Ik werkte nog niet zo lang als eindredacteur bij Viva. Teksten corrigeren, geen enkel probleem, maar er was iets dat ik nog helemaal niet zo goed kon: koppen maken. Ik wist eigenlijk ook nog niet hoe belangrijk dat was, dat leerde ik daar. Dat is niet zo gek, want voor het vak eindredacteur is er geen echte studie. Je wordt een eindredacteur door het te doen, met vallen en opstaan.

Struikelen over koppen

En met koppen maken viel ik vaak. Dan ging ik naar huis, totaal niet tevreden over een kop die ik voor een artikel had verzonnen. En bedacht ik weer een andere; het bleef dan malen in mijn hoofd. Om uiteindelijk als een zenuwachtige leerling mijn werk bij de chef in te leveren. Een heel aardige chef overigens, maar die veranderde negen van de tien keer resoluut mijn kop. Die uiteraard beter was, maar soms ook niet, althans dat vond ik.
En dan was het nog niet klaar. Regelmatig kwam het voor dat we met het hele eindredactieteam opnieuw over een kop gingen brainstormen. De chef vond het goed, maar de hoofdredacteur niet. Ik haalde dan opgelucht adem, zelfs de chef viel wel eens over een kop.

Goed verzonnen

Een kop die ik verzon, is me altijd bijgebleven, die haalde het tot aan de hoofdredacteur. Zij noemde het zelfs als voorbeeld toen ze een praatje over het nummer hield. Daar teerde ik nog dagen op (wat zeg ik, nog jaren, ik weet het nu nog). Het ging om een dubbele pagina (spread in vaktermen) met allemaal foto’s van hippe moslimmeisjes met een hoofddoek om. ‘Als je hoofddoek maar goed zit’ was mijn kop.

Wat is dan een goede kop? Hij moet in ieder geval de lading van een artikel dekken, maar ook nieuwsgierig maken, heel belangrijk, want anders begin je niet te lezen. Maar minstens zo belangrijk is dat de kop past binnen de stijl van het blad. De toon moet goed zijn, maar ook moet de kop in het ‘bladritme’ passen. Oftewel, niet 3x achter elkaar ‘Joris over zijn vriendin’, ‘Marcel over zijn vriendin’, ‘Frank over zijn vriendin’, als er drie jongens over hun vriendin zijn geïnterviewd. Variatie is essentieel.

Boektitel moet verleiden

Hoe zit het dan met boektitels? Eigenlijk niet zo heel anders. Behalve dan dat een boektitel niet aan een bepaald ‘boekritme’ hoeft te voldoen. Tenzij je wellicht een serie boeken schrijft. Verder hoort een boektitel net als een artikelkop de lading te dekken en nieuwsgierig te maken. En over een boektitel moet je ook heel goed nadenken. Misschien is de titel bij boeken nog wel belangrijker dan een kop boven een artikel. Zo’n kop hoeft niet te verleiden in de kiosk, dat is de taak van de teksten op de cover. Een boektitel moet dat wél. Hoe valt je boek anders op tussen al die andere boeken? Neem dus vooral ruim de tijd om een goede boektitel te verzinnen. Vraag ook wat anderen ervan vinden, laat ze suggesties doen. Want een goede titel, daar kun je dus nog jaren op teren…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *