Hoe je een Sylvia Witteman-effect kunt voorkomen

Hoe dik moet je boek zijn?

‘Maar dit is toch geen boek?’ Vertwijfeld kijkt Wim mij aan als hij me na de workshop een stapeltje printjes geeft. Hij heeft zo’n 20 A4’tjes getikt en zijn verhaal is verteld. Hij twijfelt alleen of hij dit nu wel een boek mag noemen. ‘Dit zijn toch veel te weinig pagina’s?’
Ik geef hem een schatting: zo’n 100 gedrukte pagina’s op A5-formaat, een kleine centimeter dik.
‘Te dun’, zegt hij. Ik zie zijn schouders licht inzakken.

Wanneer is een boek een boek?

Auteurs denken vaak dat het aantal pagina’s van een boek aan een minimum moet voldoen. Het gevaar is dat ze hun teksten gaan ‘aandikken’. Dan schrijven ze er hoofdstukken bij met onnodige informatie, waardoor de oorspronkelijke boodschap verdwaalt in de te veel aan tekst.

Verslappende aandacht

In tijdschriften kom ik dit ‘aandikken’ ook wel eens tegen. Dan heeft de redactie kennelijk een specifiek aantal pagina’s gepland en dat moet gewoon vol. Zo las ik laatst een artikel van columniste Sylvia Witteman in de Volkskrant Magazine, over waarom zij gek is op heel oude meisjesboeken. Leuk dacht ik, maar ze ging maar door over de inhoud van de boekjes om pas na twee pagina’s de clou te geven. Alles klopt in die verhalen, heel keurige werelden zijn het, maar in plaats van twee of drie voorbeelden hiervan, kreeg ik er wel tien voorgeschoteld. Ik begreep het allang. Als het stuk één pagina was geweest, was het veel sterker geworden, en in één-pagina-stukken vind ik Sylvia altijd heel goed. Ik las het artikel weliswaar uit, maar de clou ben ik vergeten.

Het gaat om de inhoud

Dus niet het aantal pagina’s bepaalt of iets een boek is, maar de inhoud en die moet duidelijk en krachtig zijn om een Sylvia Witteman-effect te voorkomen. Als jij jouw verhaal hebt verteld, dan is dat je boek, of het nu uiteindelijk 50 pagina’s wordt of 150. Maar wanneer weet je dan dat je verhaal is verteld en je boek af? Het bepalen daarvan begint al voordat je gaat schrijven.

  • Zorg er eerst voor dat je je doel en doelgroep helder hebt. Met welk probleem wil jij jouw lezers helpen?
  • Bedenk daarna een duidelijke structuur waarmee je dat probleem logisch gaat uitleggen en aanpakken.
  • Ga dan schrijven en als je denkt dat je klaar bent, ga je controleren of jouw doel voor je doelgroep helder is. Dat doe je door het aan iemand uit die doelgroep te laten lezen (meerdere meelezers is zelfs nog beter).

Als het voor de meelezer(s) allemaal duidelijk is, dan klopt het. De dikte van je boek doet er dan niet toe.

Twijfel je ook?

Loop jij ook met twijfels rond over je boek, bijvoorbeeld over de dikte of structuur? Je kunt altijd je vragen aan mij voorleggen in een Boekgesprek. Meld je hier aan voor zo’n gratis en vrijblijvend gesprek of neem direct contact met me op.