Hoe Karels boek na een jaar weer piekte in de verkoop

Tips om een boek te schrijven als ondernemer

11 December 2015 kwam Karels boek uit: ‘Van 5 naar 10 kilometer, maak je eigen hardloopschema’. Sinterklaas was helaas al vertrokken, maar hij was ruim op tijd voor de Kerstman. En dat merkte hij in de verkoop.

Een jaar later

December 2016, de verkoop piekte weer. Dit jaar was hij natuurlijk ook ruim op tijd voor Sinterklaas, maar het boek was inmiddels wel een jaar oud. Hoe hij die goede verkoop voor elkaar kreeg? Ik vroeg het hem.

‘Ik heb een tijdloos boek geschreven, nu kon ik het na een jaar weer promoten als leuk cadeau voor de feestdagen.’

Slim. Nu moet je onderwerp zich er wel toe lenen. Hoe je een hardloopschema maakt, zal niet zoveel veranderen. Maar wat als je bijvoorbeeld een online marketeer bent? Er verandert zoveel in die wereld, na een jaar kan je boek alweer zijn verouderd. Het mooie is, die veranderlijkheid kan ook je troef worden. Je update je boek naar de laatste ontwikkelingen en brengt een herziene uitgave uit, die je weer volop kunt promoten.

Tijdloos maken

Leent het onderwerp van jouw boek zich voor tijdloosheid, let dan tijdens het schrijven goed op dat je het tijdloos houdt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • specifieke data;
  • leeftijden;
  • kortom goed opletten bij alles wat naar een specifieke datum en tijd verwijst.

Meer tips

Het is handig als je hieraan denkt voordat je begint met schrijven, zodat je niet achteraf data en leeftijden hoeft aan te passen of te verwijderen. Wil je nog meer tips die handig zijn om vooraf te weten? Vraag dan mijn gratis e-book ‘Boekbloopers’ aan, waarin ik je vertel welke vijf valkuilen je wilt vermijden als je aan je boek begint. Aanvragen kan hier.