Stop jezelf in je boek

boek uitgeven als ondernemer

‘Ik ben een groot voorstander van efficiënt werken.’
Dat schrijft David Allen in zijn bestseller ‘Getting things done’.

Hij had ook kunnen schrijven:
‘Efficiënt werken heeft veel voordelen.’

Welke zin spreekt meer aan? Voor mij is het de eerste, omdat die persoonlijker is. Dan denk ik gelijk: oh ja, waarom vind jíj dat? Bij de tweede zin is mijn aandacht bij het laatste woord alweer verslapt: oh ja, goh, tuurlijk. Want dat weet je wel, dat efficiënt werken voordelen biedt. Maar je wilt best weten waarom David Allen dat vindt, daarom heb je zijn boek gekocht, en daarom is de zin met ‘ik’ erin beter.

Ik liever niet

Ik zie het regelmatig: ondernemers die twijfelen of ze ‘ik’ in hun boek kunnen gebruiken. Ze zijn daar dan bescheiden in: ik kan mezelf toch niet zo op de voorgrond plaatsen? En iemand had op zijn opleiding geleerd dat het woordje ‘ik’ moest worden vermeden in werkstukken. Maar als je dat doet, krijg je meestal onpersoonlijke, saaie stukken (denk maar eens terug aan je eigen werkstukken). Misschien prima voor een scriptie, maar niet voor een boek.

Krachtigere tekst

Met je boek wil je jouw bedrijf op de kaart zetten, je wilt laten zien wat voor ondernemer je bent en je kennis delen. Het gaat dus om jou, jouw mening en visie. En die breng je het krachtigst over met ‘ik’. Wel of niet ‘ik’ gebruiken geeft vaak een subtiel verschil, maar wel een belangrijk verschil. Het voorbeeld van David Allen liet het al zien, maar kijk eens naar deze zinnen:

Het is noodzakelijk die stappen te zetten om verder te komen.
of
Ik weet uit ervaring dat je die stappen moet zetten om verder te komen.

Bij de tweede zin wordt je nieuwsgierigheid gewekt: wat heb jíj dan ervaren?

Nog een dan:

Dit is een voorbeeld.
of
Ik weet een leuk voorbeeld.

Bij de laatste twee zinnen is het verschil heel subtiel, maar toch spitsen je oren zich iets meer bij een ‘ik’ in de zin. Het is persoonlijker, en een persoonlijk verhaal is altijd interessanter dan een algemene verhandeling.

Probeer het maar eens met je teksten en voel het verschil.

Concrete tips

Wil je meer van dit soort concrete tips, vraag dan gratis ‘Boekbloopers’ aan met 5 succestips. En voortaan ontvang je dan ook via de nieuwsbrief nog meer schrijftips.

 

Gratis aanvragen Boekbloopers