Zo maak je van je blogs een boek

Hoe je van je blog een boek maakt voor je bedrijf

‘Hij zei dat ik van mijn blogs een boek zou kunnen maken… Wat vind jij?’
We lopen richting het station en steken een straat over. Een fietser raast ons nog voorbij. Als we aan de overkant zijn, antwoord ik: ‘Een heel goed idee. Blogs kunnen een prima basis zijn voor je boek, maar je kan ze niet altijd één op één gebruiken.’
‘Maar hoe zou je dat dan kunnen doen?’ vraagt hij als we de trein in stappen.

Blogboek

Garance Doré. 2008, 2009, wanneer ik haar precies ontdekte, weet ik niet meer, maar ik lees het blog van deze Française in ieder geval al jaren, een lifestyleblog: www.garancedore.com. Ooit ontstaan om haar illustraties met de rest van de wereld te delen en daarna langzaamaan uitgegroeid tot een wereldwijd vooraanstaand lifestyleblog. En nu is er een boek: Love x Style x Life. Het is eigenlijk gewoon haar blog, maar dan in boekvorm: een blogboek.

Terug naar beter

Als ik eerlijk ben: hoe het blog nu is, vind ik minder leuk dan het blog vroeger. Vroeger schreef Garance alles zelf, en alle foto’s en illustraties waren van haar. Het was heel persoonlijk, ze kon je vriendin of buurmeisje zijn. Nu is ze de ‘hoofdredacteur’ van het blog; veel content wordt door medewerkers verzorgd. Heel goed overigens, en nog wel in de stijl en sfeer van Garance, maar ik ben op dat punt afgehaakt. Ik lees alleen de blogs die ze zelf schrijft, want het gaat me om haar, niet om het merk ‘Garance’, dat haar blog eigenlijk geworden is. En daarom ben ik zo blij met haar boek, want dat is weer helemaal alleen van haar, het is háár verhaal.

Het extra van het boek

Het blog van Garance gaat over alles wat met het leven te maken heeft en waar vrouwen zich druk om kunnen maken: mode, beauty, liefde, werk… Zoals dat ook in een vrouwenglossy gebeurt. In haar boek schrijft Garance ook over deze onderwerpen, maar wel op een minder algemene manier dan op het blog, zoals ik zei: het is háár verhaal, het gaat om zaken waar zij zich druk over maakt, die dan vaak wel weer herkenbaar zijn voor de lezers. Hoewel het boek heel erg op het blog lijkt, is het zeker geen een-op-eenkopie. Eigenlijk was er maar één verhaal dat ik herkende van het blog. Het zijn er vast wel meer, want ik heb niet alle posts al die jaren gelezen, maar er is ook veel nieuw. Wat ze heeft gedaan, is de succesvolle formule en stijl van haar blog in boekvorm gieten. Maar wat het boek toevoegt aan het blog is samenhang.

Een af geheel

Het verschil tussen een blog en een boek is dat een blog verandert en in principe telkens groeit. Er komen voortdurend nieuwe teksten bij, en als een blog lang bestaat, zie je het vaak ook veranderen, qua stijl, qua inhoud. Een boek is af, je schrijft het in één keer. Natuurlijk kun je een uitgave herzien, maar dan krijg je weer een af geheel. Een boek is statisch. Je leest het ook in zijn geheel, terwijl je van een blog telkens iets kunt lezen en je hoeft ook niet alles te lezen. Iedere blogpost staat in principe op zichzelf. Dat is anders dan bij een boek, waarbij er een samenhang moet zijn, een rode draad. Een boek neemt je vanaf de eerste pagina mee naar de laatste, het werkt naar iets toe.

De rode draad

Garance heeft op een prachtige manier samenhang in haar boek gebracht: door middel van haar persoonlijke verhaal. Net als haar blog is haar boek een afwisseling van interviews, quotes, illustraties, foto’s, anekdotes en verhalen. En dat allemaal in de kenmerkende stijl van het blog opgemaakt. Ze brengt alles bij elkaar met haar levensverhaal, dat ze door het hele boek heen weeft: de rode draad. Alles wat ze schrijft, staat in dienst van deze rode draad. Aan het eind van het boek ken je haar levensverhaal, je kent Garance een stukje beter.

Vind jouw rode draad

Dus als je plannen hebt om je blogs om te werken naar een boek: gewoon doen, dat kan prima. Het kan zelfs een beter boek opleveren dan het blog, dat vind ik althans van het boek van Garance, omdat het weer persoonlijk is. Wat je van haar kunt leren: zoek jouw rode draad voor je blogs. Dat hoeft helemaal niet je persoonlijke verhaal te zijn. Stel dat ik van mijn reviews een boek zou willen schrijven, dan zou de rode draad bijvoorbeeld kunnen zijn: uitvinden wat nu precies van een boek een goed boek maakt. En aan het eind van het boek heb je geleerd wat dat dan is (en dan is het eigenlijk toch ook weer persoonlijk geworden, want uiteraard is het mijn visie op wat ik een goed boek vind…)

Meer tips

Wil je nog meer handige tips? Vraag dan mijn gratis e-book ‘Boekbloopers’ aan, waarin ik je vertel welke vijf valkuilen je wilt vermijden als je aan je boek begint. Aanvragen kan hier.

 

Deze review maakt onderdeel uit van de serie ‘Wat kun je leren van…’. Eerder verscheen in deze serie: ‘Hoe je in een boek je persoonlijke verhaal effectief gebruikt’ en Hoe je van ondernemen een roman kunt maken’